Europakonferens

Hela den gångna veckan har jag tillbringat på Livets Ords Eurpoakonferens. What! kanske du säger, Har du gått med i en sekt, Julia? Nej nej, Jag har inte gått med någonstans eller någonting. Men jag har lärt mig väldigt mycket, blivit uppbyggd i min tro och fått se in i en värld som man ser mycket lite av idag.

      Först tar vi lite fakta om Europakonferensen: Europakonferensen har hållts i mer än 25 år och samlar varje år tusentals gäster från hela världen. Folk åker från Indien, Ryssland, Norge och många andra länder för att lyssna till talare från Kina, Australien, Storbrittanien, Fuji och självklart Sverige. Under konferansen har jag bland annat fått lära mig att oro, fruktan, depression, rädsla och mycket andra negativa saker är som ett fängelse som Gud vill och kan lösa mig ifrån. Jag har lärt mig vad kyrkan är för något, vad frälsning är för nått och varför Jesus överhuvudtaget dog på korset. Vilket jag visserligen redan visste, men jag har fått se det belyst ur en synvinkel som gjort mig tacksam för det faktumet och insett reslutaten i mitt liv. Jag har lärt mig om olika saker som Gud har gjort/som hänt i kyrkan under 1900-talet och jag vet att jag har fått Guds ande som en hjälpare i mitt liv.

      För några år sedan så hade jag precis som du kanske just nu har, många fördommar mot Livets Ord. De stänger in sina barn i garderober, tror att handikappade är det för att de är straffade av Gud och de tror på demoner. Det var bara en liten del av det jag hade hört. När jag sen hamnade i samma klass som två livetsordare var min reaktion Wow! jag har två marsmänniskor i min klass! (Oroa dig inte, jag sa det aldrig högt.) Jag sa snarare nått i stil med: Aha, är ni kristna eller?  Och jag ställde många andra frågor till dem för ärligt talat skulle det var väldigt oschysst att idiotförklara dem och inte ge dem en chans att ge en annan bild av Livets Ord efter allt som jag hade hört. Efter månader av många samtal måste jag säga att jag gillade det jag hörde. Visseligen är de lite mer bibeltroende än gemene svensk och även gemene kristen och katolik (som jag är). Men den bibletron ger också den effekt i deras liv att de lever mer i den verklighet av under, mirakler och närhet till Gud som bibeln talar om och med hjärtat mer i Guds ord än gemene svensk, kristen eller katolik. Så det behöver inte nödvändigtvis vara något negativt utan något som vi andra kan lära av.

      Som katolik var jag särskilt intresserad av att höra årets katolska talare från Storbrittanien, Charles och Sue Whitehead. De är ledare för den karismatiska rörelsen inom katolska kyrkan. Den är mycket uppmuntrad av påven och har det gemensamt med samfund som Livets Ord att de betonar Guds övernaturliga verk i vårat liv som kommer ur faktumet att Jesus har sänt oss sin Helige Ande. (= karismatiskt, för mer info se första korintiebrevet kap 12, vers 1-12) Förutom mig så var också en präst från min kyrka, några medlemmar i den karismatiska katolska rörelsen i Stockholm och säkert många fler katoliker där. Charles Whitehead delade med sig av erfarenheter av den Helige Anden i sitt eget liv samt gav en sammanfattning av de olika händelser under 1900-talet som orsakade att nya samfund som exempelvis pingströrelsens startade. Anledningen till att de grundades utanför de tradionella kyrkorna (katolska, anglikanska etc.) Var att de människor som hade fått övernatuliga upplevelser och förmågor inte blev accepterade av tradionella kyrkor och var tvugna att avskilja sig för att fortsätta tjäna Gud på det sättet som Gud hade visat dem (med hjälp av sin Ande). Denna splittring är ett fel som jag tror vi kommer får chans att rätta till i framtiden. För den kristna kyrkan var aldrig menad att vara splittrad utan enad i kristus!

       För mig var det en mycket intressant vecka och en del saker, som exempelvis hur man kan bli fri från fruktan och oro skulle kunna vara mycket intressant också för dig som ickekristen. Om du aldrig skulle våga gå till livets ord men ändå är intresserad av vad som sades och lärdes så kan du titta på deras web TV. Alla möten/Gudtjänster sänds på internet.

Länk: http://tv.livetsord.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0