Sommarlov!

Igåd hade jag en härlig dag. Jag var ute och segla hela dan med en kompis från Cambius. Det blåste mycket så det var full fart och lut på den lilla jollen. Efter några timmars seglande åkte vi in i vårdsätraviken, spände fast båten och simmade i land.. Hoppade några gånger från bryggan och sen tilbaka igen. Vi var ute hela dan och jag åt inte mycket mer en två mackor och sen en glass när jag kom hem. Idag är jag helt slut, det ända jag gör är att varva tre aktiviterer: sova, äta och vila. Jag fattar inte vad det är med mig. Jag kanske återhämtar mig efter gårdagens 8-timmar seglande.

Förövrigt har jag sytt om ett par byxor. Jag var lite orolig för att förstöra dem helt men eftersom jag knappt använde dem för att de hade så dålig passform så tyckte jag ändå det var värt risken, och det blev faktiskt rätt bra. Tyvärr har jag inga bilder från gårdagen för jag glömde kameran. Framöver så funderar jag lite på vad man kan hitta på. Är nån sugen på att vandra lite i Sverige? typ vandra nån led sova över, fortsätta vandra och sen hem igen. Hör av er i så fall. Vore najs tror jag.

Reflektion över österrike

Österrike är lite speciellt för det är verkligen ett land i mitten av smeten. Det är en blandning mellan syd och nord, öst och väst.
Syd, för att det ändå är ganska varmt. Det ligger på samma breddgrad som frankrike och gränsar till italien.
Nord, för att det fortfarande är ordentlig vinter med snö och så där och det kan vara fult väder på sommaren.
Väst för att det ändå är stort välstånd där. Det är inget fattigt land, nog har de väl ingen särskild teknologi som de är kända för men de är också tysktaliga vilket säkert gör att de influeras mycket av Tyskland.
Samtidigt är det också förvånandsvärt mycket öst. Det finns många österopeer från typ kosovo-albanien, ungern etc som bor där. Austrian airlines flyger mycket österut och som namnet ändå visar så är det Österrike. Historiskt sett har det varit mycket mer associerat med öst än med väst., det jag tänker på är framförallt östungerska riket och det märks på något vis, som om det vore ett rikt öststatsland.
     Ärligt talat skulle jag inte ha nått emot att bosätta mig i Österrike. Man har likssom lite av allt där. Och det är nära överrallt. 11 h till Paris 7 till Berlin 9 till Warszawa 6 till krakow 4 till prag 2,5 till Budapest 6 till venedig 9 till Bern och 16 till Barcelona. Räknat från Wien och med Bil. Jag ser verkligen fram emot att åka till Ö-rike igen :)

Hotellmirakel i Salzburg!

I can't belive this! Jag sitter nu på ett fyrstjärnigt hotell i Salzburg centrum och får betala lika mycket för det som för en 8-pers sovsal i ett hostel. Can you? Det var så, att på tåget hit satt vi med några hotellmangagers och så sa dom att vi kunde få bo på deras hotell och få rabatt. What? Vi sa hur mycket vi skulle få betala på hostell och han sa att vi kunde betala lika mycket. Du fattar inte hur mycket det här betyder, vi hade nämligen fyra påsar fulla av blöta kläder och satt och försökte klura ut hur vi skulle torka dom i en sovsal, vart vi skulle få plats att hänga dem osv och nu är det inget prob. längre. Men det är helt sjukt egentligen. Vi bara satte oss i en taxi och åkte direkt till hotellporten där vi såg en röd matta. Mer han vi inte se, vi hann knappt se hur det såg ut utifrån eller vad det hette. Vi var plötsligt bara där i hotellreceptionen. Men det var ett riktigt fräscht hotell alltså. Efter vår dagsutflyckt var vi på väg hem och kollade på husen runtomkring oss. Anna sa plötsligt: "det här var ju ett fint hot... men, det är ju vårt hotell!!!" Det här kallas för ett bönesvar för vi hade nämligen bett om en överraskning kvällen innan. Och glad överraskning blev det. Now, let's go visit SALZBURG!

Österrike

Jag är nu här i österrike och jag och en kompis har tillbringat de första dagarna i ett fransiskankloster. Kanske inte den mest typiska semesterorten men jag måste ändå säga att det har vart väldigt trevlig och mycket familjär stämning. Det funkar så att klostret är öppet för alla som vill komma. Som gäst så hjälper man till i hushållet på förmiddagen (laga mat, bygger eller fixar nått på något hus, klipper gräsmattan etc.) och eftermiddagen är man ledig. Man ber tillsammans med dem tre gånger per dag, morgon, lunch och kväll. Det finns både systrar och bröder och vanliga människor som bor här, och också tillfälliga gäster som vi. Och man betalar hur mycket man vill, dvs. man lämnar en frivillig gåva när man lämnar stället. Man kan säga att det är lite speciellt, det brukar inte vara så här, tvärt om! Det är det enda klostret som funkar så i hela österrike. Och de andra fransiskanmunkarna här tycker att dom är tokiga som gör så, men det funkar tydligen. Och det är kul!

Anna och jag hade turen att vara här samtidigt som en kille från Ungern. Vi har hängt lite, vandrat upp i ett närligande berg med slottsruiner på, gått och badat... tyvärr är inte vädret det bästa, det regnar flera gånger varje dag, men vi gick i alla fall och bada. Ibland är det nästan roligare när det är dåligt väder för då gör man något kul utav det. Killen från Ungern, Vincent hade autostoppat (säger man så?) från budapest hit. En inspirationskälla om man vill resa billigt. Man kanske kan göra Autostoppluff istället för tågluff nångång! Han var här typ tre veckor för att lära sig det fransiskanska levnadssättet och för att lära sig bättre tyska.

Vi badar så fint!

Klättring finns alltid på agendan numera :)

Idag var anna och jag ansvariga för lunchen så jag gick ner till trädgårdetn och plockade färska rabarber och sukini. Sukiniväxten är förövrigt en jättefin planta! Och vilken känsla att äta så färska grönsaker.

Besök hos Henning

Hej!
Jag har vart några dagar på Hennings sommarställe tillsammans med en kompis till Henning som också är från Uppsala. Jag hinner inte skriva så mycket men det var jättetrevligt!

Jag och Kajsa
Bilder säger mer än tusen ord...