Reflektion över österrike

Österrike är lite speciellt för det är verkligen ett land i mitten av smeten. Det är en blandning mellan syd och nord, öst och väst. 
Syd, för att det ändå är ganska varmt. Det ligger på samma breddgrad som frankrike och gränsar till italien.
Nord, för att det fortfarande är ordentlig vinter med snö och så där och det kan vara fult väder på sommaren.
Väst för att det ändå är stort välstånd där. Det är inget fattigt land, nog har de väl ingen särskild teknologi som de är kända för men de är också tysktaliga vilket säkert gör att de influeras mycket av Tyskland.
Samtidigt är det också förvånandsvärt mycket öst. Det finns många österopeer från typ kosovo-albanien, ungern etc som bor där. Austrian airlines flyger mycket österut och som namnet ändå visar så är det Österrike. Historiskt sett har det varit mycket mer associerat med öst än med väst., det jag tänker på är framförallt östungerska riket och det märks på något vis, som om det vore ett rikt öststatsland.
     Ärligt talat skulle jag inte ha nått emot att bosätta mig i Österrike. Man har likssom lite av allt där. Och det är nära överrallt. 11 h till Paris 7 till Berlin 9 till Warszawa 6 till krakow 4 till prag 2,5 till Budapest 6 till venedig 9 till Bern och 16 till Barcelona. Räknat från Wien och med Bil. Jag ser verkligen fram emot att åka till Ö-rike igen :)


Kommentarer
Postat av: Ankan

SV:Hahahaha, du är för rolig! Jag drar till Uppsala nu på lördag, men hem direkt på måndagen så det blir nog lite tajt... :S Men sen kommer jag ju i mitten på Augusti! :D



Roligt med din spegling av Österrike! :) Man blir sugen på att åka dit! :D

2009-07-17 @ 07:09:31
URL: http://ankanankan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0